Kde je ta jóga?

„Jógu ani acro jógu jsem v životě nedělal“, „Acro už nějakou dobu cvičíme a tady se chceme naučit nové pozice“, „Acro jógu mi jednou ukázal hodně zkušený kamarád a úplně si mě rotoval jak hvězdici, sama ale vůbec nevím, jak na to“ – takhle různorodé byly odpovědi účastníků mého posledního workshopu na úvodní otázku, jestli mají nějaké dosavadní zkušenosti a co je na workshop přivedlo.

Skloubit takhle rozmanité zkušenosti a očekávání v jednom 2-hodinovém workshopu s téměř třemi desítkami účastníků může být docela výzva. Záleží ná úhlu pohledu. Já jsem se rozhodla vnímat tuhle situaci jako příležitost zaměřit se na to, co považuju za esenci acro jógy a co přitom bývá zkušenými acro jogíny opomíjeno.

„Proč se tomu říká jóga? Vždyť je to akrobacie!“

Často slýchám tuhle otázku nezúčastněných pozorovatelů. A často vnímám, že samotní acro jogíni k praxi přistupují spíše jako k akrobacii. A moc dobře tomu rozumím, protože se mi to taky občas stává.

Někdy mě pohltí touha zjistit, co všechno se svým tělem dokážu. A taky kolik lajků můžu získat za krásnou fotku – přiznávám.

Někdy se nechám ovládnout touhou zjistit, jak daleko až můžu dojít – ve smyslu rozvíjení fyzických dovedností. Jak náročnou a působivou pozici nebo flow zvládneme s partnerem nacvičit. Co všechno ten úžasný nástroj, kterým je moje tělo, dokáže.

Tohle jistě je fascinující cesta. Může být ale hodně zrádná ve chvíli, kdy máme pohled upřený do dálky a nekoukáme pod nohy. Tedy pokud jediné, co mě zajímá, je výsledná akrobatická pozice a prožitek tady a teď se z praxe vytrácí.

Proč to nefunguje?

Sotva dojdu na trávník, už bych létala! Zahřeju se a roztáhnu jen krátce, nepřítomně nebo vůbec. Naskočím na chodidla báze a hned chci zkoušet náročné pozice a washing mashines, které vypadají působivě a zvedají mi sebevědomí.

Jenže ejhle! Ono to nějak nejde. Padám ze základních figur, kymácím se v přechodech a ztrácím tvar v popech. Můj partner musí zabírat dvakrát víc, aby vykompenzoval moji nestabilitu.

Všechny tyhle fyzické projevy mi jen vlídně připomínají, abych se z působivého filmu, který mi běží v hlavě a v němž hraju hlavní roli a předvádím náročné akrobatické kousky, vrátila do přítomného okamžiku. Do svého těla. Ke svému partnerovi. Abych začala vnímat, kde je moje těžiště, které části těla jsou příliš uvolněné a které naopak nepřirozeně strnulé. Abych začala naslouchat, co mi komunikuje partner – řečí svého těla i slovy.

A hlavně abych si uvědomila, co se vlastně děje – že mi hlavou běží ten film. Proč se to děje a jak se to projevuje. A jestli se na něj chci dívat, nebo bych radši žila. Teď a tady.

A v tom je pro mě jóga v acro józe.

V cestě k sebepoznání, sebepřijetí a prezenci. Jógová praxe směřuje ke sjednocení těla, mysli a ducha tím, že nám pomáhá všechny tyto složky poznat a přijmout. Acro jóga nám navíc jako bonus nabízí cestu k jednotě s druhým člověkem, s naším partnerem.

Odkrývání všech těchto elementů se vzájemně prolíná a doplňuje. Tělo mi dá fyzickými projevy – třeba křečí nebo nerovnováhou – vědět, co se děje v mé mysli. Myšlenkové pochody mi odhalí, že moji duši ovládá nejistota a snaha něco si dokázat. Jindy se duševně napojím na partnera a splyneme v synchronizovaném meditativním pohybu. Když z něj vypadnu, partner mi komunikuje, co vnímá, že se děje s mým tělem.

O tom, jak acro jóga přispívá k hlubšímu sebepoznání, osobnímu rozvoji i posílení vztahu píšu ve svém e-booku, který si můžete stáhnout tady.

Zakotvení

Acro jóga nás ukotvuje v přítomném okamžiku. Z mé zkušenosti víc, než jóga tradiční. Když se v průběhu své osobní jógové praxe nechám unést myšlenkami, tělo ještě nějakou dobu zvládá vykonávat naučené pohyby v režimu autopilota.

V acro jógové praxi se moje psychická nepřítomnost projeví mnohem dřív – nemám pod sebou totiž předvídatelnou zem, ale druhou lidskou bytost, a ke společnému harmonickému pohybu je nutná plná prezence nás obou v každém okamžiku.

Acro jóga na paddle boardu je skvělým tréninkem přítomnosti v okamžiku. Díky tomu, že ani pod bází není ta pevná a předvídatelná země, i ty nejzákladnější pozice vyžadují stoprocentní pozornost v každém kousíčku těla a plnou vnímavost k signálům partnerova těla.

Jak to tedy bylo na tom workshopu?

Pozvala jsem zkušenější acro jogíny k tomu, aby tento workshop pojali jako příležitost prozkoumat, co jim acro jóga dává na úplně bazální rovině – vnímání vlastního těla a kontaktu s partnerem, zvědomování vlastních myšlenkových pochodů, meditativní přítomnost v každém okamžiku, prohlubování vztahu, nebo ještě něco jiného.

Workshop jsme zahájili párovou meditací a rozcvičkou, jejímž cílem bylo naladit se jeden na druhého, sladit dech a využít fyzického působení partnerova těla k vzámenému protažení.

Pokud se acro józe už nějakou dobu věnujete a vaší prioritou je trénovat co nejnáročnější a nejpůsobivější prvky, zkuste si někdy během praxe všímat, co vám acro jóga nabízí, aniž byste této nabídky dosud využili.

Procítěné teď  vede k naplňujícímu potom
(neboli pozdějšímu teď)

Moje zkušenost je taková, že plně procítěné cvičení základnějších pozic mi přináší zakotvení v těle, ztišení mysli a napojení na partnera. Tento stav pak může sloužit jako výborný základ pro zkoumání náročnějších prvků – vycházející z přítomného okamžiku, partnerské harmonie a jednoty těla a mysli.

Rozhodně se nesnažím dlouholeté acro nadšence odradit od zkoumání dalších a dalších úrovní praxe a možností těla. Jen zvu k pozorování a všímavosti k tomu, kdy mysl předbíhá tělo, partnera a přítomný okamžik, proč se to děje, a jak/jestli vám to slouží.

Jak vypnout ten film

Když se přistihnu, že místo praxe acro jógy sleduju svůj film v hlavě, vrátím se k základům. Začnu tím, že řeknu partnerovi, co se děje. Poprosím ho o společné napojení – ať formou rozhovoru, společného protažení, nebo procvičení základních figur co nejčistěji, s procítěním kontaktu a rovnováhy.

V takových situacích mám obzvlášť ráda přechody ze side star na jedné do side star na druhé noze, nebo extra pomalý, kontrolovaný a vybalancovaný ninja star.

Po takovém naladění pak často přirozeně a s lehkostí přejdeme k pokročilejším prvkům – plně přítomni ve svých tělech, vnímaví jeden ke druhému, a bez lpění na výsledku. A ať už se dostaví jakýkoliv výsledek, je to proces, který k němu vede, co je pro mně esencí acro jógy, a motivací pro tuhle praxi.

Vzkaz pro acro jogíny všech úrovní

Ať už acro cvičíte roky, týden, nebo si teprve pohráváte s myšlenkou začít – až začnete, mám pro vás pozvání:

Otevřete se vnímání procesů, které se ve vás během praxe odehrávají – v tělesné, duševní i mentální rovině. Jak reagujete na průběh praxe – ať radostný nebo frustrující. Co ve vás vyvolává fyzický kontakt, komunikace s partnerem, co vnímáte jako úspěch nebo neúspěch a proč.

Objevte další témata, která jsou pro vás v praxi aktuální a zeptejte se sami sebe, v čem zrcadlí vaše vzorce, reakce nebo přístup v běžném životě. V čem zrcadlí vaše vztahy, komunikační styl i vnímání sama sebe.
Třeba vám to přinese hlubší zážitek než hand-to-hand.

V tom je pro mne cesta sebepoznání skrze acro jógu. V tom je ta jóga.

Jóga je velmi obsáhlý pojem a zahrnuje řadu fyzických, mentálních a spirituálních praktik, které nás mají vést k osvícení. Dechová cvičení, nezištná služba, techniky očisty organismu, studování posvátných textů, fyzické cvičení asán, meditace – tohle všechno je jóga. A každá z těchto praktik je jóga.

Když se chceme věnovat józe, není nutné praktikovat všechny. Stačí si vybrat jednu z nich, a dělat ji se záměrem dosáhnout jednoty, unie – což je i význam slova slova jóga v sanskrtu. Tato jednota se pak vykládá jako spojení těla mysli a ducha, nebo jinými slovy navrácení spojení individuálního já s univerzálním bytím.

 

"Mou vášní je acro jóga a její přesah do partnerských vztahů. Ukazuji párům, jak díky společné vědomé praxi najít harmonii v pohybu i ve vztahu a užít si při tom spoustu zábavy." Můj příběh si přečtěte tady >>

Vytvořila jsem pro vás PDF Manuál Jak poznám, jestli zvládnu acro jógu. Jsem autorkou online kurzu acro jógy První vzlétnutí a e-mailového minikurzu 15 dní k acro józe, který vás díky sérii krátkých cvičení (2-4 minuty denně) po dobu 15 dní připraví na praxi acro jógy.


Přesvědčte se, že začít s acro jógou je snazší, než myslíte: díky PDF manuálu Jak poznám, jestli zvládnu acro jógu

  • Vyvrácení mýtů jako "jsem moc těžká", "nejsem dost silný/ pružný", apod.
  • Spousta AHA-momentů při objevování principů acro jógy
  • Jak konkrétně ověřit své předpoklady pro acro jógu
  • Tipy, jak s acro jógou začít ještě dnes
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Nejčtenější články
  • Rubriky
  • Získejte pdf manuál jako DÁREK
  • Objevte přirozenou vnitřní inteligenci svého těla a zjistěte, jak ji uplatnit v praxi acro jógy.

  • Potkejme se na Facebooku: