Jak nás acro jóga učí spolu mluvit?

Stává se vám, že se vás partner(ka) dotkne něčím, co řekl(a) nebo udělal(a), ale místo toho, abyste své pocity sdíleli a hledali společné řešení, uzavřete se do sebe?

Proč se uzavíráme a proč to prochází

Nemusí jít přímo o dramatické uražení následované prásknutím dveřmi a tichou domácností, kdy problém nejde přehlédnout. Může to být jen tiché uzavření do vlastní bubliny s pocitem ukřivdění, o kterém partner(ka) nemá ani tušení.

Tu první možnost jsem hojně praktikovala v době své bouřlivé náctiletosti 🙈. Druhá se ke mně občas vkrádá doteď. Umí být tak nenápadná, že ani mně samotné často nedochází, že to není ok. Moje hlava si totiž k tomu uzavření najde spoustu „dobrých“ důvodů (výmluv), jako například:

  • teď na to není správná chvíle…
  • nemá na mě čas…
  • stejně by mě nepochopil(a)…
  • možná přeháním…

… a podobně.

V běžném životě fungujeme v podmínkách, které k tomu často i vybízejí. I v páru jsme přece dva jednotlivci a každý z nás bývá zabraný do vlastních aktivit, povinností a plánů. Takže pokud svoje dojmy a emoce ze společného fungování hned nesdílíme, tohle potlačování se často projeví až po nějaké době. Někdy si páry z nějakých témat a situací dokonce vytvoří ultimátní tabu a vyhýbají se jim donekonečna.

Tady to neprojde

Naproti tomu v acro józe na sebe následky nefunkční komunikace nenechají dlouho čekat. Pokud s partnerem vzájemně nenasloucháme svým potřebám, je těžké si navzájem poskytnout podporu a pomoc, nutnou k tomu, abychom se dostali, kam chceme.

Tím, že acro jóga přenáší společné fungování do fyzické roviny, kde pohyby jednoho z partnerů mají okamžitý dopad na pohyby druhého, nemůžeme se tady uzavřít do své bubliny, potlačovat svoje potřeby nebo odkládat komunikaci na vhodnější chvíli.

Je to výzva, která může v některých případech zvýraznit nefunkční komunikační vzorce, které se nám ve vztahu dosud dařilo nějak obcházet nebo ignorovat.

Teď na rovinu – některé páry se během acro jógy rozhádají, některé i rozejdou 🙁 Jiné (a věřím, že je to většina) praxe stmelí a jejich vztah posílí. I hádavý pár se díky acro józe může proměnit ve spolupracující a vzájemně se podporující dvojici.

K tomu je ovšem potřeba přistupovat k praxi a potažmo vzájemné komunikaci velmi vědomě.

Jak nám tedy acro jóga může pomoct se rozmluvit?

  • 1
    Acro dělá konstruktivní komunikaci nezbytnou. To, jak konstruktivně spolu mluvíme, si přitom můžeme velmi snadno ověřit podle toho, jak se nám v praxi daří. A tím nemyslím, jestli dosahujeme dokonalých figur, ale hlavně, jestli se nám oběma cvičí příjemně - s respektem k možnostem našich těl.
  • 2
    Acro jóga nás na jednoduchých a praktických příkladech učí vyjadřovat svoje potřeby a naslouchat si navzájem.

Vztahy jsou o vzájemném naplňování emočních potřeb. Aby to však bylo možné, musíme si je vzájemně komunikovat a taky si naslouchat. Otevřeně mluvit o svých emočních potřebách ale pro mnohé není vůbec snadné a může se to zdát jako příliš velké sousto.

Při praxi acro jógy můžeme vyjadřování svých potřeb trénovat na ryze praktických příkladech – přesněji řečeno na vyjadřování fyzických potřeb. Jako například: „potřebuju pevnější oporu v rukou“, „potřebuju tvoje chodidla trochu výš/níž“, „potřebuju, abys zpevnila tělo“, apod.

Na takových zdánlivě banálních příkladech se spolu učíme mluvit a naslouchat si, a navíc si můžeme okamžitě ověřit, jestli jsme svoje potřeby správně komunikovali, vyslechli a/nebo pochopili. Projeví se to totiž v naší praxi.

Během praxe acro jógy se tedy učíme na praktických příkladech rozvíjet komunikaci, která nám může dobře sloužit v každodenních situacích, kdy řešíme závažnější otázky než to, nakolik máme propnuté nohy nebo zpevněné břicho.

Základy partnerské komunikace (nejen) během acro praxe

No jo, ono se to možná řekne – vyjádřit svoje potřeby. Jenže co když nevím, co přesně potřebuju? Co když vím jenom tolik, že to nefunguje, padám a jsem frustrovaná tak, že nejsem schopná normálně myslet?!

Ach, jak důvěrně to znám… Jsem dost vztekací typ, takže když na to přijde, všechny tyhle vznešené poznatky jsou v tahu a jsem ovládnutá emocí frustrace a vzteku. V poslední době se mi to děje hlavně při nacvičování tanečních figur. Jsem neskutečně vděčná příteli, že to dokáže ustát, nechá mě si svoje emoce prožít a pak se zaměří na fakta. Ale popořadě. Takže – jak na to?

  • 1
    Emoce jsou normální - dovolte sobě i partnerovi prožít si je

Ovšem pozor. Tím ‚prožít si je‘ nemyslím dál je přiživovat.

Uvědomte si, jakou emoci prožíváte. Přiznejte si to a řekněte to partnerovi.

Neobviňujte partnera ani sebe, za to, co prožíváte. Ideálně mu i řekněte, že za vaše emoce nemůže. Stejně tak, pokud emoce prožívá partner, neobviňujte se za ně vy.

Pokud se vám v acro józe nedaří, jak byste si přáli, není to tím, že se někdo z vás úmyslně snaží to „kazit“. Prostě jste ve fázi praxe, kdy vám to či ono ještě tolik nejde. Je to cesta.

  • 2
    Pozorujte a analyzujte. Ale POZOR - nehodnoťte.

Až emoce trochu odezní, zkuste se spolu podívat na to, co se dělo a proč to nefungovalo. Přistupujte k tomuhle zkoumání co nejvíc objektivně – snažte se popisovat fakta a nedělat domněnky.

Tahle fáze může být fascinující objevnou cestou dvou detektivů-parťáků, kteří přicházejí věci na kloub: „tady jsem padala dopředu“, „všimla jsem si, že jsi pokrčil ruce“, „Hodně ses prohla dozadu“.

Pokud ale sklouznete k domněnkám a hodnocením typu: „málo se snažíš“, „nejsi dost zpevněná“, „děláš to blbě“… snadno se to může zvrhnout v partnerské peklo.

  • 3
    Vyjádřete si navzájem své potřeby a navrhněte co nejkonkrétněji, co vám pomůže.

Zase se snažte zůstat u objektivního jazyka, třeba „potřebuju pevnou oporu, můžeš propnout ruce, když půjdu dolů?“. Ideálně si tyhle potřeby a návrhy ujasněte a vykomunikujte, ještě než půjdete pozici znovu zkoušet, ať oba víte, na co se ve kterém momentu soustředit. Přímo během praxe bývá chvílemi komunikace náročnější.

Naslouchejte si, snažte se potřebám toho druhého porozumětptejte se sami sebe, co můžete nabídnout, abyste je uspokojili.

Zároveň je potřeba přijmout, že nám všechno hned nepůjde, jak si představujeme – i když se oba maximálně snažíme. Často je potřeba cviky prostě zkoušet znovu a znovu – s trpělivostí, zvídavostí a vzájemným respektem. S takovým přístupem je to hra a i „neúspěšné“ pokusy jsou zábava.

A pak přichází to nejlepší:

Společné slavení úspěchů

To je jedna z nejkrásnějších součástí praxe acro jógy, a vřele doporučuju věnovat jí náležitou pozornost. Acro jóga je velmi radostná aktivita a je skvělé vychutnat si okamžiky, ve kterých tuto radost prožíváte.

Nezáleží na úrovni pokročilosti figury, nebo jak čisté bylo provedení. Je jen na vás, co vnímáte jako svůj úspěch a zasloužíte si ocenit se za něj. My jako úspěch vnímáme i to, že jsme se i přes velkou frustraci nepohádali a že jsme se o tom v klidu a s láskou pobavili, a přijali, kde zrovna jsme.

Hlavně jsou to ale okamžiky radostného nadšení z toho, co společně dokážeme. Ať už to přišlo nečekaně a samotné nás to překvapilo, anebo se nám konečně povedlo něco, na čem jsme dlouho makali. Jsou to chvíle, kdy skáčeme radostí, objímáme se a vychutnáváme si ty nepopsatelné pocity.

Co je u slavení acro úspěchů skvělé, je to, že – jako na všechno v acro józe – jste na to dva. Když společně slavíte, oceňujete tím jeden druhého. A to je úžasný způsob, jak posílit vztah, nemyslíte?

Jestli hledáte cesty, jak se v tomhle období vyhnout ponorce a naopak váš vztah zpestřit, prohloubit a rozproudit v něm novou energii, acro jóga může být to pravé ořechové 😉 S radostí vás do ní zasvětím přímo ve vašem obýváku – v online kurzu První vzlétnutí.

Kromě výuky základních pozic vás budu provádět i objevováním přasahu acro jógy do vztahu a osobního rozvoje. Právě teď je víc než kdy jindy čas pečovat o své tělo i vztah a dělat si přitom radost.

A jak tohle všechno použít v běžném životě mimo jógovou podložku?

Když se při acro józe naučíte spolu konstruktivně mluvit a pozorně si naslouchat, výsledky se projeví nejen v naplňující praxi acro jógy, ale i v běžných každodenních situacích, do kterých si tyhle funkční komunikační vzorce přenesete.

Jak jste na tom s partnerskou komunikací, vy? Obzvlášť v tomhle neobvyklém období… Zvládáte spolu fungovat? Našli jste pro sebe v článku něco přínosného, co se teď může hodit? Dejte vědět v komentářích.

"Mou vášní je acro jóga a její přesah do partnerských vztahů. Ukazuji párům, jak díky společné vědomé praxi najít harmonii v pohybu i ve vztahu a užít si při tom spoustu zábavy." Můj příběh si přečtěte tady >>

Vytvořila jsem pro vás PDF Manuál Jak poznám, jestli zvládnu acro jógu. Jsem autorkou online kurzu acro jógy První vzlétnutí a e-mailového minikurzu 15 dní k acro józe, který vás díky sérii krátkých cvičení (2-4 minuty denně) po dobu 15 dní připraví na praxi acro jógy.


Přesvědčte se, že začít s acro jógou je snazší, než myslíte: díky PDF manuálu Jak poznám, jestli zvládnu acro jógu

  • Vyvrácení mýtů jako "jsem moc těžká", "nejsem dost silný/ pružný", apod.
  • Spousta AHA-momentů při objevování principů acro jógy
  • Jak konkrétně ověřit své předpoklady pro acro jógu
  • Tipy, jak s acro jógou začít ještě dnes
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Nejčtenější články
  • Rubriky
  • Získejte pdf manuál jako DÁREK
  • Objevte přirozenou vnitřní inteligenci svého těla a zjistěte, jak ji uplatnit v praxi acro jógy.

  • Potkejme se na Facebooku: