4 nejčastější obavy v začátcích a co s nimi

Do tohohle článku jsem se pouštěla po dlooouhé pauze a se zaťatými zuby. Už dlouho jsem ho chtěla napsat, zároveň jsem se ale cítila, že moje kreativita je naprosto ubitá někde v koutečku mé duše – pod hromadami strachů, pochybností, černých scénářů a srovnávacích analýz.

A tak jsem podle tradiční rady, jak psát, když nemáme inspiraci, začala psát o tom, jak se cítím. A pak mi to došlo – tyhle pocity, které mě teď provázejí a brání mi v psaní, mají úplně stejný základ jako ty, které lidem stojí v cestě k vyzkoušení acro jógy (a spousty jiných věcí)!

Beru tedy tenhle článek jako příležitost postavit se svým začátečnickým strachům společně s vámi. Tady jsou 4 obavy, kterým v různých začátcích nejčastěji sama čelím, a zároveň se s nimi setkávám u acro nováčků.

1) To nedám

Ráda čtu blogové články. Baví mě. Tj. čtu ty, co mě baví. A když se pak pouštím do psaní vlastního článku, mám v hlavě některé z těch „top“ a představu, že ten můj by měl být přibližně stejně tak poutavý, vtipný a přínosný. A ta představa jde samozřejmě ruku v ruce se strachem, nebo přímo přesvědčením, že to nedám.

Je to podložené velmi racionálním argumentem – moje dosavadní články mi nepřipadají tak skvělé, jako ty od mých oblíbených blogerů. Možná to bude tím, že jsem jich zatím napsala celkem 2 (slovy dva), zatímco ti mí oblíbenci už jich mají na kontě několik(set)krát víc. To je sice pravda, ale nijak to nezvyšuje šanci, že dneska napíšu stejně skvělý článek jako Mark Manson. Takže bude asi lepší smířit se s tím, že napíšu článek jako Dorota Tomasz.

 

Tenhle princip platí i u acro jógy. Pokud jste ji ještě nikdy necvičili a při pohledu na praxi dlouholetých acro-jógínů si říkáte, že to nedáte, dost možná máte pravdu a ten hand-to-hand byste dneska v obýváku asi ještě zkoušet neměli.

Začněte základními pozicemi, které vás nadchnou a přesvědčí o vašich schopnostech hned na začátku praxe. Užívejte si své první krůčky a zbytek pusťte z hlavy.

Stejně jako jsem já začala prostě psát o tom, jak se cítím, a ty převratné sofistikované články zatím nechávám svým blogovým idolům.

Když si užíváte cestu, překvapí vás, jak rychle se dostaví cíl. To proto, že jste samou radostí z každého nového krůčku dočista zapomněli, že přitom šplháte k cíli. Naproti tomu, jestli budete celou cestu jenom netrpělivě vyhlížet cíl, každý krok k němu je otrava. Navíc s takovou po cestě nejspíš zakopnete.

2) Teď není ten správný čas/ správné podmínky

Moje zdaleka nejoblíbenější výmluva, nebo spíš bych měla říct – nejčastěji zneužívaná. Jestli jde o psaní, kladu na načasování opravdu vysoké nároky a hledám čas, kdy:

  • se cítím odpočatá a svěží,
  • nejsem v žádném časovém presu a mohu si vzít tolik času, kolik budu potřebovat,
  • se cítím inspirovaná a plná kreativní energie.

Hádejte, kolikrát se tyhle tři podmínky sešly. Před psaním dnešního článku třeba nebyla splněna ani jedna. Pak už jde jenom o to položit si upřímnou otázku – chci napsat článek nebo chci čekat na ideální podmínky? Rozhodla jsem se pro možnost, ve které mám aktivnější roli. Taky proto, že čekání už jsem zkusila a výsledek se mi vůbec nezamlouvá.

S acro jógou jsem taky měla fázi, kdy jsem chtěla, ale nevěděla, jak začít, a tak jsem čekala „na správný čas“. Měla jsem štěstí a po několika měsících jsem se dočkala, ale teď už bych volila aktivnější strategii. Hlavně proto, že teď už vím, kolik možností existuje: kurzy, bezplatné jamy, soukromé lekce, videa… A vy to teď víte taky 😉

Sami jsme tvůrci svého života. Můžeme čekat nebo jednat – a podle toho bude náš život vypadat.

A jestli třeba plánujete začít jednat, až když naposilujete/ zhubnete/ nacvičíte šňůru – veřte mi, že se nemusíte trápit. Takový začátek by vás mohl odradit natolik, že se k samotné acro józe ani nedostanete. Čtěte dál, mám dobrou zprávu!

3) Nemám… Neznám… Neumím… 

Co mi před psaním našeptává můj vnitřní kritik: „Nevím, jak začít. Nemám dost zkušeností s psaním. Neumím zaujmout.“

Co často slýchám od lidí, kteří by rádi zkusili acro jógu, ale jejich vnitřní kritik si mele svou: „Nemám sílu v rukou/nohou. Neumím šplhat. Ani si v předklonu nedosáhnu na špičky!“

Naši vnitřní kritici nás dokážou pořádně paralyzovat.

Navrhuju, abychom svým vnitřním kritikům poděkovali za názor a šli dělat to, co si vlastně přejeme dělat – psát články / cvičit acro jógu, a získávali tak zkušenosti s psaním a posilovali ruce a nohy.

Máme totiž tendenci často mylně hodnotit kauzalitu jevů (omluvte moje akademické já – je před půlnocí a to je čas, kdy bylo zvyklé – chvíli před termínem odevzdání esejí – se probouzet a nahazovat odborné pojmy).

Kauzalita jevů znamená návaznost příčiny a následku. A pokud jde o acro jógu, lidé mají tendenci je zaměňovat a myslet si, že nejdřív byly silné ruce a předklon s dlaněmi na zemi, a až potom schopnost cvičit acro. Většinou je tomu přitom obráceně.

A to je na acro józe jedna z největších krás: silné a pružné tělo si pěstujete v průběhu praxe, ani nevíte jak, protože při tom netrpíte u monotónních cviků. Naopak – bavíte se, komunikujete, hrajete si… a jednoho dne se předkloníte s rovnýma nohama – a položíte dlaně na zem!

4) Co tomu řeknou ostatní?

A jsme u největšího strachu ze všech – hodnocení ostatních. Je to něco, co se předvídá mnohem hůř než to, jestli si v předklonu dosáhneme na prsty, a asi proto nás to tak děsí. Svých vlastních překážek jsme si vědomi, a to nám dává pocit, že s nimi můžeme pracovat, ale s nepředvídatelným ohlasem okolí?

Vstávají vám chlupy při pomyšlení, že vás někdo uvidí při pokusu vzlétnout / někoho zvednout?

Co mi pomáhá, je hluboké zvědomění faktu, že ten strach je moje vlastní překážka, nebo přesněji produkt mé mysli. Žádné negativní hodnocení okolí zatím neexistuje, je to iluze, kterou se mě můj rozum snaží chránit před potenciálním nebezpečím. To se ale podle něj skrývá za vším neznámým.

Když si představím, jak by dnes vypadal můj život, kdybych v uplynulých deseti letech vždy poslouchala svůj rozum, cítím obrovský vděk, že jsem v sobě našla sílu jednat mu navzdory. A udělat to znovu se hned zdá snazší.

Máte obavy navrhnout partnerovi/partnerce, abyste si spolu zkusili acro jógu, anebo si na jamu říct o to, aby vás zkušenější acro-jogíni provedli novými pozicemi?

Kromě toho, že strach je iluze si zkuste uvědomit ještě to, že je to iluze, kterou sdílíme. Strach z reakce ostatních zažil každý, většina z nás ho bohužel zažívá docela často, ale díky tomu jsme schopni empatie a ty strachy si navzájem nenaplňujeme. Navíc, každý je příliš zaneprázněný myšlenkami, co si okolí myslí o něm, a nemá tak čas hodnotit vás 😉

Každý dnes zkušený acro-jogín se svou praxí jednou začínal a čerpal z podpory a rad zkušenějších. Rádi proto své zkušenosti předáváme zase dál. Acro jóga jamy jsou k tomu doslova stvořené – je to prostor pro sdílení a vzájemné učení.

A pokud je víra v lidskou empatii a vlídnost nedostatečný argument a radši na to jdete analyticky, tady je ještě poslední rada: srovnejte si potenciální riziko obávané reakce s potenciálním přínosem překonání svého strachu. Co nejhoršího se může stát, když do toho půjdete? A co nejlepšího vám ten výlet z komfortní zóny může přinést? 

Za sebe po celé téhle rozvaze – mačkám tlačítko „publikovat článek“. A doufám, že jsem i vás povzbudila k tomu, udělat ten první krok do neznáma.


P.S.: Pokud stále nevěříte, že acro jógu zvládnete, přesvědčte se o tom mém v eBooku, který vám zdarma pošlu na váš e-mail. Vysvětlím vám v něm, jak to v té acro józe funguje, že nemusíte být supermani, abyste ji mohli dělat. Taky vám ukážu konkrétní cviky, na kterých si své předpoklady pro acro můžete prověřit.

Chci e-book

 

"Mou vášní je acro jóga a její přesah do partnerských vztahů. Ukazuji párům, jak díky společné vědomé praxi najít harmonii v pohybu i ve vztahu a užít si při tom spoustu zábavy." Můj příběh si přečtěte tady >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Nejčtenější články
  • Rubriky
  • Získejte pdf manuál jako DÁREK
  • Objevte přirozenou vnitřní inteligenci svého těla a zjistěte, jak ji uplatnit v praxi acro jógy.

  • Potkejme se na Facebooku: